Werknemer met financiële problemen? Dit kun je doen!

Werknemers met geldzorgen kosten ook de werkgever geld. Veel geld. Dit komt onder andere doordat deze werknemers vaak (langdurig) ziek zijn. Maar ook de administratieve afwikkeling van bijvoorbeeld loonbeslagen en de terugval in productiviteit van de werknemer spelen een belangrijke rol. Maar hoe ga je nu het gesprek aan met een werknemer waarvan je vermoed dat hij of zij financiële zorgen heeft? En wanneer weet je als manager of sprake is van financiële zorgen? Allemaal vragen waar wij u graag mee willen helpen.


Signalering

Het belangrijkste is de signalering. Er zijn duidelijke signalen dat er iets mis is, zoals loonbeslag. Lastiger wordt het als de signalen niet meteen herkenbaar zijn. Denk hierbij aan vaker privé telefoontjes afhandelen tijdens werktijd, vragen om een voorschot of extra uren of meerdere ziekmeldingen. Tot slot zijn er signalen die erop duiden dat er in de toekomst mogelijk problemen kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld echtscheiding, overlijden van een partner of ontslag van de partner van uw werknemer. Elk van deze signalen vraagt om een andere aanpak van u als werkgever.


Hoe eerder, hoe beter

Het klinkt natuurlijk logisch. Hoe eerder je hulp kunt inschakelen, des te beter is dat. Maar in het geval van (dreigende) financiële problemen is vroege signalering en actie allesbepalend voor de toekomst van uw werknemer. Nog steeds melden veel mensen zich pas als ze echt geen andere uitweg meer zien. Maar vaak is het dan voor een budgetcoach of -beheerder ook te laat om de zaken snel weer op de rit te krijgen. En hoewel de meeste werkgevers hun werknemers graag willen helpen, is de drempel om naar je manager te stappen voor veel werknemers een hele grote. Het is daarom goed om een externe partij in te schakelen die de werknemer kan horen en helpen. En tegelijkertijd de privacy van de werknemer kan garanderen. Dat werkt gegarandeerd drempelverlagend.


Spreekuur, workshop of persoonlijk contact

Er zijn verschillende manieren om uw werknemer hulp te bieden, zoals het houden van spreekuren voor financiële vragen. Maar ook workshops voor werknemers die op zoek zijn naar tips over het houden van een goede administratie of het opstellen van een begroting kunnen een werknemer helpen meer inzicht en overzicht te krijgen in de financiële situatie. En soms is het neerleggen van een flyer of folder van een budgetcoach al voldoende om de werknemer te laten nadenken over de mogelijkheden en de hulpvraag te stellen.


Positieve business case

Als werkgever kunt u ook verder gaan dan alleen maar financiële hulp aanbieden. Door de kosten van het traject voor uw rekening te nemen, kweekt u een enorme goodwill bij uw werknemers. Bovendien is het een investering die snel wordt terugverdiend. Een werknemer met geldzorgen kost een werkgever ca. 33% meer dan een vergelijkbare werknemer zonder financiële problemen. Voor een werknemer met een modaal inkomen betekent dit ruim €13.000 meer aan kosten door een hoger ziekteverzuim, lagere productiviteit en administratieve kosten. Ter vergelijking: een compleet traject budget coaching voor de duur van 1 jaar kost minder dan €600…


Neem vrijblijvend contact op

Wilt u weten hoe u uw werknemers kunt helpen bij (dreigende) financiële problemen? En hoe u de signalen oppikt die werknemers afgeven? Neem dan eens contact met ons op. Wij vertellen u graag welke mogelijkheden er zijn en hoe we dit samen vorm kunnen geven.