Administratie bijhouden

Tip 1: maak een overzicht van al je abonnementen

Ga er eens goed voor zitten en schrijf al je abonnementen eens op. De Staatsloterij, contributie van de sportvereniging, ANWB lidmaatschap, de Donald Duck enzovoort. Schrijf daarbij het bedrag en hoe vaak het wordt afgeschreven (per maand / kwartaal / jaar). Zo zie je ook meteen hoeveel geld je uitgeeft aan abonnementen.

Tip 2: leg een administratiemap aan en houd dit ook bij

Het aanleggen van een map gaat meestal nog wel goed. Het bijhouden wordt iets moeilijker. Dit komt vooral ook omdat bedrijven rekeningen digitaal sturen. Toch is het belangrijk om alles netjes bij te houden, anders verlies je het overzicht snel. En vergeet je rekeningen te betalen.

Tip 3: print facturen uit en klapper ze in!

Print rekeningen die digitaal verzonden worden altijd uit. Zodra je ze betaald hebt (liefst meteen) schrijf je dat erop met de datum van betaling. Vervolgens klapper je de rekening meteen in of je legt 'm in een speciaal bakje. Het is uiteraard wel zo handig om het bakje van tijd tot tijd leeg te maken. Dat is dan ook meteen de volgende tip....

Tip 4: kies vaste dagen voor het bijhouden van je administratie

Bijvoorbeeld een avond waarop je niet veel te doen hebt. Als je het allemaal netjes bijhoudt, ben je ook snel klaar. Hoe langer je wacht, des te groter wordt de drempel om eraan te beginnen. Het helpt om alles in een bakje te leggen, zodat je het ook snel kunt inklapperen.

Tip 5: sorteer alles netjes

In je administratieklapper kun je alles netjes sorteren. Je kunt hierbij gebruik maken van standaard tabbladen. Een aanrader zijn de tabbladen van het Nibud die je hiervoor kunt gebruiken. Deze tabbladen zijn te koop voor €12,95 op de site van het Nibud. Je kunt ze ook bij BudgetGemak bestellen door een e-mail te sturen.

Tip 6: meteen je rekeningen betalen

Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende tip. Toch zijn er nog steeds mensen die rekeningen openen en vervolgens wegstoppen. En ze dus vergeten te betalen. Ook hiervoor is een administratiebakje handig. Heb je geen tijd om direct te betalen, leg de rekeningen dan in een apart administratiebakje. En betaal hem meteen zodra je wel tijd hebt of zodra je je administratie gaat ordenen.

Tip 7: werk met automatische incasso

Deze tip is een beetje dubbel. Door te werken met automatische incasso's, weet je zeker dat je op tijd betaalt. Als er genoeg geld op de rekening staat natuurlijk. Maar tegelijkertijd verlies je het overzicht een beetje. Daarom is het zo belangrijk om vooraf een overzicht te maken van je abonnementen en al je rekeningen uit te printen.

Conclusie

Het is niet zo moeilijk om een goede administratie bij te houden. Als je het met enige regelmaat doet, kost het niet veel tijd. Het kost wel discipline. Want als je het niet bijhoudt, dan heeft het aanleggen van een goede administratie weinig zin.

Hulp nodig?

Mocht je hulp nodig hebben bij het aanleggen van een goede administratie? Of wil je de administratie helemaal uit handen geven omdat het allemaal teveel is? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Dan bespreken we samen de mogelijkheden.