Meten = weten


het is een enorm cliché, maar niets is minder waar. Wil jij weten hoe je bedrijf ervoor staat? Of wil je veranderingen aanbrengen binnen je onderneming? Dan is een goede bedrijfsanalyse onmisbaar.


Wat houdt de analyse in?

De analyse geeft een beeld van jouw onderneming op het gebied van:

  • omzet en kosten; dit gaat verder dan de cijfers die je van jouw boekhouder of accountant krijgt. Wij gaan kijken hoe jouw omzet is opgebouwd, wat de pareltjes van jouw bedrijf zijn en van welke producten of diensten je misschien beter afscheid kunt nemen. Datzelfde geldt voor de kosten. Want waar gaat al dat geld dat je binnenkrijgt naartoe en zijn die kosten ook echt nodig. Of kan het ook met minder?

  • Personeel; dat is vaak een lastige. Maar wie zou je opnieuw aannemen binnen je bedrijf en wie niet? En voor wie geldt dat hij of zij misschien wat minder presteert, maar op een andere functie juist uitstekend werk zou verrichten? Personeel is het belangrijkste werkkapitaal van je bedrijf. Het is dus logisch dat we daar ook naar kijken.

  • Klanten: wie zijn je klanten, waar komen ze vandaan en welke klanten kosten je meer tijd en geld dan ze opbrengen? Een goed idee om daar eens bij stil te staan.

  • Communicatie: hoe presenteert het bedrijf zich offline en online?

  • De markt: deze is constant in beweging. Beweeg jij nog wel genoeg mee of zijn jouw concurrenten sneller en beter in het aanpassen aan de nieuwe omgeving?


Onze aanpak
Wij werken niet met standaard lijstjes die je vooraf kunt invullen. Liever gaan we met jou het gesprek aan, nemen we een kijkje in het bedrijf, maken we kennis met jou en je personeel en stellen we kritische vragen. Pas dan krijgen we ook echt een beeld van de situatie. Wel vragen we je vooraf een aantal zaken klaar te leggen, zoals jaarcijfers en een aantal kengetallen. Maar het gaat om het verhaal achter deze cijfertjes.

Na de analyse
Zodra we de analyse hebben afgerond, gaan we wederom met jou in gesprek. Tijdens dit gesprek leggen we jou uit waar je kansen, bedreigingen, kracht en zwakten zitten. Ook dat doen we liever persoonlijk dan dat we je een envelopje met de uitkomst sturen. Aan de hand van de uitkomst van de analyse ga je zelf bepalen of je nog een vervolgstap wil in de vorm van een uitgebreid advies, al dan niet met begeleiding. Deze begeleiding doen wij, mocht dit nodig zijn, samen met ervaren externe professionals.

Nieuwsgierig geworden?
Neem dan contact met ons op. Samen kijken we wat de mogelijkheden zijn voor jou en je onderneming.